Terug naar overzicht

Help! Ik heb een huis gekocht; wat nu?

25 april 2022

Na een lange zoektocht naar jouw droomwoning wordt je bod geaccepteerd en ben je ineens toekomstig huiseigenaar! Wat nu? Waar moet je beginnen? Welke zaken moet je regelen? Deze vragen vinden wij niet heel gek; een woning kopen is immers geen dagelijkse kost. Gelukkig kunnen wij jou hierbij adviseren én wellicht wat paniek en onzekerheid wegnemen.

De koopovereenkomst

Wij stellen de koopovereenkomst voor je op en maken een afspraak samen met de verkopers voor het tekenen van deze overeenkomst.

Het regelen van de hypotheek

Waarschijnlijk heb je al een financieel adviseur in de arm genomen om te kijken naar wat je financiële mogelijkheden zijn. Na het tekenen van de koopovereenkomst ga je over tot het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek. Laat je hiervoor goed informeren door je financieel adviseur. Voor het afsluiten van de hypotheek moeten diverse documenten worden aangeleverd.

Eén van deze documenten is een taxatierapport. Dit moet opgesteld zijn door een makelaar van een ander kantoor dan het kantoor waar jij de woning hebt gekocht.

Verbouwplannen? En heb je een verbouwingsdepot nodig? Dan is een taxatie met verbouwing noodzakelijk, welke je tegelijk met je hypotheek kunt regelen. De taxateur zal vragen om een uniforme verbouwingsspecificatie. Hieruit moet blijken welke verbouwwerkzaamheden er verricht worden, of er energiebesparende maatregelen van toepassing zijn en wat de verwachting is qua kosten.

Is er een ontbindende voorwaarde financiering opgenomen in de koopovereenkomst? Dan moet de financiering binnen de gestelde termijn rond zijn. Doorgaans wordt er een termijn gehanteerd van 6 weken, vanaf het moment dat de koopovereenkomst wordt ondertekend, voor deze ontbindende voorwaarde. Heb je de hypotheek rond? Dan zorgt de geldverstrekker ervoor dat de koopsom aan de notaris wordt overgemaakt.

Notaris

Welke notaris moet ik kiezen? Als koper heb jij namelijk het recht om te bepalen waar jij de overdracht van de woning laat uitvoeren. Bij de notaris zet je de handtekening voor de eigendomsoverdracht. Voor de afspraak bij de notaris ontvang je een concept van de akte van levering en een nota van afrekening. Op deze laatste staan alle gemaakte kosten met betrekking tot de aankoop van de woning overzichtelijk weergegeven. Daarnaast vindt voorafgaand aan de afspraak bij de notaris de eindinspectie van de woning plaats.
De notaris verzorgt na de afspraak de inschrijving van de eigendomsoverdracht bij het Kadaster en zorgt ervoor dat de verkoper de gelden ontvangt. Nu is het moment dat je de sleutel ontvangt; je bent nu de eigenaar van de woning!

Dé dag is aangebroken; verhuizen!

Yes, je hebt de sleutel! Verzamel al je vrienden en familie om je te helpen met (klussen en) verhuizen; vele handen maken licht werk. Regel vroegtijdig een verhuiswagen of schakel een verhuisbedrijf in. Wist je dat je bij Weusthuis gratis een aanhanger met huif kunt lenen? Neem contact met ons op en wij reserveren deze graag voor jou.

Voorkom problemen; sluit je verzekeringen af!

Van een ongenode gast in je huis tot aan noodweer met schade tot gevolg? Dit zijn gebeurtenissen die zéker kunnen voorkomen.

Welke verzekeringen zijn er mogelijk?

- De opstalverzekering vergoedt de materiële schade aan je woning;

- De inboedelverzekering vergoedt de materiële schade aan alle spullen in je woning;

- De aansprakelijkheidsverzekering vergoedt de door jou veroorzaakte materiële schade van een ander;

- De overlijdensrisicoverzekering keert een bedrag uit bij overlijden van een van de woningeigenaren om de lasten te kunnen blijven betalen;

- De woonlastenverzekering keert een bedrag uit wanneer je arbeidsongeschikt of werkloos raakt;

- De rechtsbijstandsverzekering vergoedt de kosten die gepaard gaan met juridische hulp en advies bij juridische geschillen.

Nutsvoorzieningen en abonnementen

Wil jij niet in het donker komen te zitten met een onbehaaglijke temperatuur in jouw nieuwe woning? Regel dan je nutsvoorzieningen op tijd. Je kunt ook al ruim op tijd een abonnement voor bijvoorbeeld internet, tv en bellen afsluiten.

Op de dag van de eindinspectie wordt door de makelaar de meterstanden genoteerd. Geef deze meterstanden zo snel mogelijk door aan de nutsbedrijven.

Adreswijziging doorgeven

Zorg ervoor dat je op tijd je adreswijziging doorgeeft. Je moet je adreswijziging doorgeven bij de gemeente waar je gaat wonen. Doe dit binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat je adres is veranderd. Daarmee voorkom je een boete. Denk er ook aan dat je de verhuizing doorgeeft bij de tandarts, huisarts, je sportvereniging en diverse bedrijven. Dit om te voorkomen dat post en jouw online bestellingen op het verkeerde adres bezorgd worden.

Heb je nog vragen over de aankoop van de nieuwe woning en het proces wat daarna volgt? Laat het ons dan weten. Wij helpen je graag op weg.