Terug naar overzicht

Hoe voorjaarskriebels helpen je huis te verkopen

maart 2021

In de huidige huizenmarkt lijkt het niet veel uit te maken wanneer je je huis verkoopt. Er is meer vraag dan aanbod en dat zet je - als verkoper - in een gunstige positie. Toch zijn er wel degelijk onderzoeksresultaten die beweren dat dit jaargetijde hét moment is om je huis te verkopen. Hoe dat precies zit? En hoe we daar bij Weusthuis over denken? Loes Hassink, binnendienst medewerkster, legt het je uit!

Loes werkt inmiddels twee jaar bij Weusthuis. “Ik ben begonnen in de gehandicaptenzorg, maar merkte dat ik daar voor mezelf niet genoeg uitdaging uit kon halen. Toen kwam Weusthuis op mijn pad. Een grote switch!” Toch was het niet geheel verrassend. “Interieur is een hele grote hobby van mij. Ik zat toentertijd al regelmatig op Funda te scrollen om inspiratie op te doen. Interesse voor woningen had ik dus al veel langer.” En zo begon Loes in 2019 als binnendienst medewerkster. “Ik heb zelf zes jaar geleden een woning gekocht. De huizenmarkt zag er toen natuurlijk nog anders uit en ik was toen juist de kopende partij. Maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om de knoop door te hakken en de keuze te maken of dit de tijd is om te verkopen.”

Het licht en de tuin
“Er zijn de afgelopen jaren heel wat onderzoeken gedaan naar het juiste moment om een huis te verkopen. Met onze ervaring kunnen we stellen dat er op dit moment überhaupt geen slecht moment is om je huis te verkopen… maar toch kan de timing wel een verschil maken. We raden vaak af om je woning tijdens de feestdagen te koop te zetten. Ook is de zomervakantie niet de beste tijd, aangezien veel mensen dan op vakantie zijn.” En het voorjaar? Daar zitten volgens Loes een aantal voordelen aan. “De presentatie van je woning is de eerste indruk die je potentiële kopers kunt geven. Dat begint al op de foto’s. Een woning die gefotografeerd is op een druilerige dag geeft natuurlijk een heel ander beeld dan wanneer dit is gedaan met zonnig weer. Een mooie lichtinval met zonnestralen kan heel veel doen voor een foto.” Voor woningeigenaren met een tuin is het voorjaar een nog gunstigere periode. “Niet zo gek natuurlijk. Wanneer in de lente alles in volle bloei staat, ziet elke tuin er prachtig uit. Dat geeft een hele andere indruk en gevoel dan in de winter.”

Voorjaarskriebels
Maar ook de voorjaarskriebels spelen volgens Loes mee. “In het voorjaar hebben de meesten van ons meer zin om de boel aan te pakken. De één houdt een grote schoonmaak, de ander gaat in de tuin aan het werk. En bij menigeen kriebelt het misschien ook wel om helemaal naar wat anders op zoek te gaan. Mensen die een woning zoeken, zijn rond deze periode vaak ondernemender en maken nieuwe plannen. Het kan allemaal in het voordeel werken van de verkoper!”

Emotioneel vs. rationeel
“Gevoel is hoe dan ook een heel belangrijk onderdeel van het beslissingsproces”, vertelt Loes. “Voor zowel de verkoper als de koper. Ik las laatst ergens: als je een huis verkoopt, verkoop je emotie. Dat vind ik mooi gezegd. Het is geen stapel stenen wat je verkoopt, maar er zitten een heleboel verhalen en herinneringen achter de gevel. Als koper moet het gevoel bij een woning ook direct goed zijn. Als het qua wensen allemaal klopt maar het niet goed voelt, gaat de koop vaak niet door. Het is een combinatie van rationeel en emotioneel en ik denk dat emotie uiteindelijk de doorslaggevende factor is. Een bezichtiging op een mooie zonnige dag in het voorjaar
kan daarin heel veel betekenen.”

Goed gevoel
Maakt het écht veel uit of je je woning nu te koop zet in plaats van een half jaar later? “De kans is groot dat je je woning sowieso verkoopt. Vooral in de huidige markt. Maar de uitdaging zit ‘m natuurlijk ook in voor hoe veel je je woning verkoopt. En ik denk dat zonovergoten foto’s, een goede lichtinval en een bloeiende tuin daarin zeker een meerwaarde zijn. Maar wanneer je je woning ook te koop zet, doe het pas wanneer het goed voelt voor jou.

Wij gaan graag in gesprek om je daarmee te helpen. In de lente, de zomer, de herfst én de winter!”