Terug naar overzicht

Andere baan, dezelfde gastvrijheid

25 augustus 2021

In de maand augustus kregen we er bij Weusthuis niet één, maar twee nieuwe collega’s bij op de afdeling binnendienst in Tubbergen. Marieke Oude Avenhuis (28) en Katja Haverkort (24) draaien nu inmiddels vier weken mee in het team. Een mooi moment om de dames uitgebreid voor te stellen en het gesprek aan te gaan over hun eerste indrukken en verwachtingen van Weusthuis. Benieuwd naar alle ervaringen tot nu toe? Lees dan snel verder!

Wat er aan voorafging
Marieke: Al vanaf dag 1 waren we helemaal op onze plek bij Weusthuis. En niet geheel onbelangrijk: tussen ons twee klikte het ook meteen! Dat komt misschien wel door onze voorgeschiedenis. Katja komt uit de horecabranche en werkte als front-office-medewerkster in een hotel. Zelf zat ik lange tijd bij TUI op de afdeling customer support. Je zou dus kunnen zeggen dat we allebei uit de gastvrijheidsbranche komen. We zijn gewend om klanten zo goed mogelijk te woord te staan en ze met een glimlach te laten vertrekken. Als je het mij vraagt, is dit ook precies wat je nodig hebt als binnendienst medewerker bij Weusthuis. Ook hier wil je klanten het gevoel geven dat ze met al hun vragen bij jou terecht kunnen en met een tevreden gevoel het gesprek afronden. Op het eerste gezicht lijkt het of we allebei een flinke carrièreswitch maakten, maar stiekem nemen we dus al een belangrijke eigenschap mee vanuit onze vorige functies. En die gelijkenis zorgde er dus voor dat Katja en ik al meteen goed met elkaar konden opschieten.


Katja: Klopt, heel fijn om vanaf het begin een soort ‘maatje’ naast je te hebben bij je nieuwe baan. Zelf werkte ik voorheen dus in een hotel in Oldenzaal. Hier was het dankzij Corona vrij rustig en daar ben ik helemaal geen type voor. Ik ben graag bezig en had dus behoefte aan een nieuwe uitdaging. In deze periode besloot ik ook om samen met mijn vriend een huis te kopen. Dat vraagt om financiële zekerheid. Dit kon het hotel mij helaas niet voldoende bieden, dus het was tijd om verder te kijken. Toen ik de vacature van Weusthuis tegenkwam, wist ik vrijwel meteen dat dit iets voor mij was. Dit gevoel werd versterkt doordat Weusthuis ons heeft geholpen bij het vinden van ons nieuwe huis. De begeleiding destijds was zo goed dat ik bij mezelf dacht: dit wil ik ook doen voor mensen!

Waarom Weusthuis

Marieke: Mijn voornaamste reden om verder te kijken was het gebrek aan (klant)contact. De reisbranche had het zwaar tijdens Corona, de werkzaamheden werden minder en iedereen werd verplicht om thuis te werken. Dit resulteerde in een lange 1,5 jaar met nauwelijks gezellige onderonsjes met collega’s en vrijwel geen gesprekken met klanten. Dat is niets voor mij! Ik heb een prachtige tijd gehad bij TUI, maar ik ben echt een gezelschapsdier en snak dus naar die communicatie met anderen. Het was in mijn hoofd daarom meer dan logisch dat ik reageerde op de vacature van Weusthuis.


Persoonlijke ambities

Katja: Wat mij - en ik denk ons allebei - aanspreekt bij Weusthuis, is dat er ruimte is voor ontwikkeling. Onze dagen zijn op dit moment al goed gevuld doordat we alles nog moeten leren, maar we zouden graag de opleiding tot assistent makelaar volgen. Dit gaan we waarschijnlijk samen doen wanneer we de tijd ervoor hebben. Het is fijn om te weten dat die mogelijkheid er is.

Marieke: Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben aangenomen voor de functie binnendienst medewerker en daar ligt ook mijn ambitie. Alles van A tot Z regelen is écht mijn ding. Toch zou ik ook graag nog de opleiding tot assistent makelaar volgen. Intern kunnen we worden bijgeschoold, waarna we ons diploma kunnen behalen. Als alles goed verloopt natuurlijk. Maar daar gaan we wel vanuit!

Eigen paleisje

Katja: Onbewust zijn we al een beetje gestart met de ‘interne opleiding’. Want je snapt natuurlijk: nu we bij een makelaardij werken, is het praten over woningen dagelijkse kost. Zelf zit ik middenin een verbouwing waardoor ik me nog beter in kan leven in het proces dat klanten doorlopen. Ondanks dat mijn woning momenteel een complete bouwval is - er heeft een oud vrouwtje gewoond die er sinds de jaren ‘70 niks meer aan heeft gedaan - ben ik razend enthousiast om aan de slag te gaan. Ik heb al een moodboard in mijn hoofd van hoe alles eruit moet zien. Mijn vriend kan zich nog niet altijd vinden in dit moodboard, maar dat komt vast goed.

Marieke: Mijn vriend en ik zijn vier jaar geleden gestart met de bouw van onze droomwoning, we wonen nu twee jaar samen en alle puntjes staan inmiddels op de i. Dat is mede te danken aan de hulp van heel veel lieve familieleden en vrienden. Om hulp vragen zou ik dan ook zeker aanraden aan alle Weusthuis-klanten die een kluswoning of een kavel kopen. Zelf bouwen is leuk, maar het moet ook leuk blijven. Je bent namelijk wel even zoet met zo’n project. Kopers daar bewust van maken zie ik ook als onderdeel van ons takenpakket. Katja en ik stellen ze gerust en maken ze enthousiast voor wat komen gaat!